Stippel de koers uit aan de hand van een visie en missie

Het verschil tussen visie & missie

Heb je een missie en visie nodig en moet je ze echt los formuleren? Daar zijn de geleerden nog niet over uit. Echter geloven wij erin dat een missie intern - organisatiegericht – erg goede handvatten biedt en een visie extern – marktgericht – juist weer goede handvatten biedt.

Een visie? Een missie? Twee termen die je niet alleen anders schrijft, maar ook wezenlijk anders zijn. Ze zijn beide belangrijk voor de koers van je bedrijf en nog belangrijker, ze geven richting aan de koers die je met je bedrijf opgaat. Op handen gedragen en uitgedragen door alle lagen binnen je bedrijf. Hoe eerder deze op papier staan, des te eerder men hiernaar kan handelen.  

Het vormgeven van een missie

Het klinkt alsof je wordt uitgezonden naar oorlogsgebied om een missie te voltooien en indirect is dit ook zo. Want hoe mooi jouw product of dienst ook is, er zijn altijd kapers op de kust die zich in dezelfde markt begeven en omzet van jou wegkapen. Uiteraard verklaren we ze niet de oorlog, alleen is het wel belangrijk om een strategie toe te passen die ervoor zorgt dat je een stevige plek in de markt ‘verovert’ of een die ervoor zorgt dat je de concurrent te allen tijde voorblijft. Stilstand is tenslotte achteruitgang.
 
Bij het inrichten van je missie moet je altijd in het achterhoofd houden: waarom bestaat mijn organisatie? Wanneer je antwoord hierop geld verdienen is, is het wellicht beter om je te verdiepen in onze SEA-diensten ipv dit verder te lezen en serieus te bouwen aan een solide toekomst. Want dat is wat je hiermee doet! Let’s get down to business. Zoals gezegd, zorg ervoor dat je weet waar jouw organisatie voor staat, wat jouw bestandsrecht is en voor wie je het doet. Stel jezelf de vijf W-vragen en jouw missie komt ineens een stuk dichterbij.

Hoe Instagram gebruiken?

Zoals hierboven beschreven, moet je om Instagram te laten groeien, consistent blijven in wat je post en analyseren (lees: patronen ontdekken) van hetgeen dat je post. Maar wat post je dan? Een vraag die je alleen kan beantwoorden wanneer je weet wie je doelgroep is en wat ze leuk vinden. Manieren om hierachter te komen zijn bijvoorbeeld door:

  • onderzoek te doen onder je huidige klanten;
  • te kijken hoe je concurrent dit doet;
  • te kijken welke accounts je klanten volgen; 

Ook kan je kijken naar je reeds bestaande social kanalen of Google Analytics. Mocht je dit laatste nog niet hebben, dan wordt het de hoogste tijd dat je je hier in gaat verdiepen.

Formuleren van de kernwaarden

Met behulp van je missie, kan je ook direct de kernwaarden van je bedrijf vastleggen. De kernwaarden zijn een essentieel onderdeel en zorgt ervoor dat jouw missie en visie wel echt gegrond is. Het is jouw dna van waaruit jij de koers bepaalt en waarnaar je handelt. Als je pleit voor duurzaamheid, maar vervolgens tropisch hout gebruikt voor je producten, sla je de plank mis en kan je zelfs reputatieschade lijden. 

Het hebben van een visie

Om een visie te begrijpen, moet je hem eerst voor jezelf in context kunnen plaatsen. Is het jouw visie die je wilt uitdragen naar de buitenwereld toe of is het een visie die wordt geformuleerd vanuit je bedrijf. Belangrijk is dat bij een persoonlijke visie, het moeilijk(er) is om mensen hierin mee te krijgen. Het is tenslotte een persoonlijke visie – een blik op zaken zoals jij het ziet. Wij behandelen alleen de bedrijfsvisie, daar dit er een is die iedereen moet omarmen.

Missie en visie in de praktijk

Snel omschreven, is een missie de route die je uitstippelt om te kunnen voldoen aan jouw visie. Denk bij de formulering van je visie dan ook groot en long term. Het is de missie die jou hier stapsgewijs naartoe leidt. Leuk allemaal, maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee? Misschien is een voorbeeld missie en visie beter om een beeld te kunnen vormen bij je eigen organisatie.

Missie: Productie van robots die het zware werk van mensen over kunnen nemen. Daarnaast de stimulering van cobots waarmee unieke samenwerkingen tussen mens en robot kunnen ontstaan.
 
Visie: Het verbannen van werkzaamheden waarbij mensen fysiek ongemak ervaren.
 
Waar een missie veelal een vast gegeven is, is een visie iets dat je kunt bijstellen. De wereld verandert continu en soms kan een visie ineens binnen handbereik liggen door bepaalde veranderingen in die wereld. Belangrijkste is dat jouw visie staat en jouw stakeholders hiervan weten. Dit kan zelfs zo worden uitgedragen dat dit tekstueel op de site aanwezig is of visueel in kantoor.
 
Je missie en je visie zijn als twee handen op een buik. Je moet ze dan ook zien als een versterking van elkaar en dus als twee wezenlijke verschillen. Met behulp van de volgende zinnen zal je al iets meer een feeling hebben bij het verschil tussen je missie en visie.

  • Mijn missie is voor onbepaalde tijd en mijn visie voor bepaalde tijd;
  • Mijn missie is gebaseerd op het verleden/heden en mijn visie op de toekomst;
  • Mijn missie is het bepalen wie we zijn (organisatiegericht) en mijn visie is wat we kunnen betekenen (marktgericht);
  • Mijn missie is hetgeen waarvoor we staan en mijn visie waar we voor gaan!

Heb je een missie en visie nodig en moet je ze echt los formuleren? Daar zijn de geleerden nog niet over uit. Echter geloven wij erin dat een missie intern - organisatiegericht – erg goede handvatten biedt en een visie extern – marktgericht – juist weer goede handvatten biedt. Daarnaast is het goed (echt goed) om gewoon eens even stil te staan bij wat je iedere dag doet en waar je iedere dag voor je bed uitkomt. Gaat dit laatste steeds lastiger? Dan is het waarschijnlijk tijd dat je met een van onze jongens gaat praten, zodat wij je hierbij kunnen helpen. Ben jij een kleine (beginnende) ondernemer? Bedenk dan dat grote(re) bedrijven een managementteam hebben waarmee ze een visie kunnen bepalen en jij dus ook best directe naasten kan raadplegen. No shame in that!

Doelstellingen formuleren aan de hand van visie

Je visie krijgt pas echt richting wanneer je direct de doelstellingen formuleert. Door deze te formuleren, ga je ook handelen naar je visie. Je bepaalt tenslotte doelstellingen die ervoor zorgen dat jij op de lange termijn jouw visie kan behalen en vervolgens behouden of uitbouwen. Door de formulering van doelstellingen, ga je steeds meer een koers bepalen om die stip op de horizon te bereiken.

Je staat er niet alleen voor

Al het begin is lastig. Toch zijn de missie en visie een belangrijk onderdeel van jouw onderneming. Wij kunnen je een zetje in de goede richting geven of je voorzien van een uitgebreide ondersteuning op het gebied van strategie & advies. Jij bepaalt zelf welke diensten op dit moment het beste bij je passen.
 
Tip: onze Academy is bedoeld om je op weg te helpen met marketing. Maak hier dus handig gebruik van. Heb je naar aanleiding van bepaalde blogs toch nog vragen, stel deze dan gerust. Wij zijn er voor degene die aan de vooravond staat van iets groots. Onze creatieve jongens helpen je hier graag bij! 

Jouw full service creative marketing agency
Blijf op de hoogte van de laatste blogs, tips & tricks en speciale acties.


#volgonsviasocialmedia

Ready for take-off?

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal en helpen je maar al te graag om deze naar buiten te brengen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Verlengde Spiegelmakerstraat 34
2645 LT Delfgauw
+31(0)6 411 500 56

hello@creativeboysclub.nl
www.creativeboysclub.nl