Clubhouse drop in voice app nieuw fenomeen

Ready to join the Club(house)?

Een relatief nieuwe sensatie is momenteel hot topic; Clubhouse. Vergeet de likes, foto’s en shares, voice it is! Find out wat het is, wat het doet en hoe het werkt.

Een relatief nieuwe sensatie is momenteel hot topic; Clubhouse. Een social media platform in de vorm van een app dat zich volledig richt op de stem. Vergeet de likes, foto’s en shares, voice it is! In Nederland nemen wij de laatste trends uit het buitenland (lees: Amerika) maar wat graag over en door actief te zijn op Clubhouse kan je aanwezig zijn terwijl deze trends worden gevormd; right under your nose. Tijd om dit snelgroeiende platform eens onder de loep te nemen. 

Wat is Clubhouse?

Clubhouse moet je zien als een exclusieve club voor genodigden. Je komt er dan ook niet in zonder dat je wordt uitgenodigd door iemand die reeds bij de club zit. Het is relatief nieuw voor ons Nederlanders. Engelse zoektermen zijn, op het moment van schrijven, daarom vooralsnog de standaard. Zodra je in Clubhouse actief bent, kan je aangeven waar jouw interesses liggen en kan je mensen en clubs volgen die jou interessant lijken. Ook heb je zelf de mogelijkheid om gevolgd te worden. Clubhouse is eigenlijk een podcast on steroids. In plaats van eenzijdig zenden, kan je ook actief deelnemen aan een conversatie. Dit met soms de Crème de la Crème van een bepaald vakgebied. Hoe tof is dat?
 
Wanneer je je volgers langzaam maar zeker opbouwt en echt interessante topics hebt om in te brengen, kan je je eigen room of club starten. Je kan dus zomaar een heuse influencer worden in jouw vakgebied. De Nederlandse markt ligt nog volledig open. Nu is het moment om in te stappen als ‘early adopter’. Minpunt is dat het nu alleen nog voor iPhonegebruikers is. Reden hiervoor, is omdat het platform stapsgewijs wil opschalen. De potentie is enorm en de bedenkers willen niet dat dit direct hun ondergang wordt. Wie hebben Clubhouse dan bedacht? Paul Davison en Rohan Set zijn de bedenkers en waren al langere tijd bekende in Silicon Valley. Lees dan ook zeker dit artikel over de founders. 

Wat kan je met Clubhouse?

Het draait bij Clubhouse in eerste instantie om ontvangen en later misschien zelfs ook zenden. Met Clubhouse kan je dan ook niet alleen je kennis verrijken door interessante clubs en mensen te volgen en deel te nemen in een van de rooms, maar kan je ook jouw kennis delen. Dit doe je door zelf een room op te starten samen met een host of guest – je hebt tenslotte een gesprekspartner nodig – of door je virtuele hand op te steken tijdens je deelname aan een room. Zodra je aan het woord wordt gelaten, kan je jouw zegje doen. Zodra men ziet dat jij ergens op reageert, en men vindt het relevant, kan je zo ook weer volgers genereren. Het handje kan ook worden uitgeschakeld wanneer degene die presenteert niet wil dat er vragen worden gesteld.
 
"Schrik niet van sommige accounts. In Amerika is men net iets “beter” in promoten dan dat wij zijn."

Er zit ook een commerciële kant aan Clubhouse. Je hebt namelijk veel ruimte om jouw commerciële boodschap over te brengen. Zowel in de rooms als in je bio. Mensen gaan jou ook uiteindelijk volgen, dus hoe relevanter de informatie hoe groter de kans dat je eventueel zakelijk voordeel uit Clubhouse haalt. Wellicht nu nog niet zoveel als dat je zou willen, maar dat groeit mee met de bekendheid van de app in Nederland. Er is geen chatfunctie aanwezig binnen Clubhouse. Wil je dus dat mensen contact met je opnemen? Zorg er dan voor dat in je bio de juiste informatie staat om contact met jou op te nemen of om je te volgen op je andere social media accounts. Schrik niet van sommige accounts. In Amerika is men net iets “beter” in promoten dan dat wij zijn.

Hoe werkt Clubhouse?

Allereerst is het belangrijk om alvast een account aan te maken. Waarom? Als je geen account hebt, kunnen jouw bekende niet zien dat je op de wachtlijst staat. Wanneer je deze op zak hebt, moet je je tijd uitzitten. Of toch niet? Tuurlijk niet! Raadpleeg je social en vraag om uitgenodigd te worden en binnen de kortste keren neem jij ook deel aan #clubhouse. Dit medium is binnenkort niet meer weg te denken, dus lang kan het niet duren.
 
Eenmaal in de club is het tijd om indruk te maken. Je richt je profiel verder in en selecteert je interesses. Zodra je dit hebt gedaan, ontvang je een overzicht van alle gesprekken/rooms die plaatsvinden en kan je ook zoeken op gesprekken die komen gaan. Ook kan je een besloten room starten. Doordat niks wordt opgenomen, is het niet anders dan een gesprek tussen mensen aan de telefoon, op straat of op de werkvloer.
 
Je hebt zelf twee uitnodigingen om te vergeven. Choose wisely, want deze mensen moeten tenslotte ook weer van meerwaarde zijn. Wellicht om een room mee te starten of omdat je weet dat deze zowel een meerwaarde zijn voor jezelf als het platform. Zie Clubhouse alsof je een podcast luistert. Wanneer je denkt dat je echt waardevolle input hebt of een goede vraag, steek je gewoon je hand op. Jouw profielfoto is zichtbaar in de app en zodra je aan het woord bent, verdwijnt jouw mute button en komt er een bruin (zolang je praat) randje om je profielfoto. Dit geldt ook voor andere deelnemers. Ga je zelf op onderzoek uit, zit je na een simpele klik op diegene zijn profielfoto en kom je direct meer over die persoon te weten.
 
Deze app voorziet in jouw behoefte en werkt net als alle andere apps met een algoritme. Afhankelijk van je interesses, de clubs die je volgt en de mensen die je volgt, wordt jouw tijdlijn gevuld met alles wat voor jou interessant kan zijn.

Last but not least

Om je alvast op weg te helpen, hieronder wat key take-away points voor een vliegende start van jouw account op Clubhouse.

  • Meld jezelf alvast aan om te laten zien dat je de club in wilt;
  • Je moet vervolgens worden uitgenodigd om erin te komen;
  • Richt je bio goed in en zorg dat deze wervend is met contactinformatie;
  • Alles is vooralsnog in het Engels en voor iPhone;
  • Je hebt zelf twee uitnodigingen te vergeven;
  • Je hebt altijd iemand nodig om een room te starten;
  • Je komt altijd op mute een room binnen;
  • Middels algoritme regelt de app zelf wat jij krijgt te zien.
Jouw full service creative marketing agency
Blijf op de hoogte van de laatste blogs, tips & tricks en speciale acties.


#volgonsviasocialmedia

Ready for take-off?

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal en helpen je maar al te graag om deze naar buiten te brengen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Verlengde Spiegelmakerstraat 34
2645 LT Delfgauw
+31(0)6 411 500 56

hello@creativeboysclub.nl
www.creativeboysclub.nl