Een tevreden werknemer is pas echt employer branding.

Wat is employer branding?

De betekenis van employer branding is niets minder dan het vermarkten van jezelf (lees: je bedrijf) als werkgever naar een werknemer toe. De grote vraag is, hoe zie jij jezelf? Ontdek in dit blog meer over employer branding en de meerwaarde ervan.

He jij daar sexy! Als ondernemer ben je nu misschien even je mojo kwijt, zoals Austin Powers dat ook weleens was. Goed nieuws, want ook hij vindt het uiteindelijk terug. Voordat de crisis uitbrak, ging het je waarschijnlijk meer voor de wind of was je druk met de laatste ontwikkelingen binnen jouw bedrijf. Hoe ging het werven van personeel je toen af? Veel sollicitaties en uiteindelijk veel mensen, de beste sollicitanten, die uiteindelijk toch ergens anders aan de slag gingen? 

Voordat de coronacrisis uitbrak, was het werkloosheidcijfers eind februari volgens het CBS 3,0 procent. Vandaag de dag is dit volgens het CBS opgelopen tot 4,4 procent, wat in aantallen gelijkstaat aan 413.000 werklozen. Nu is het aantal werklozen gestegen, maar is het aantal vacatures flink geslonken. De markt staat er anders voor. Voor de coronacrisis konden werknemers dus vrij gemakkelijk overal aan de bak en daarnaast ook nog eens een flink eisenpakket neerleggen aan jou als werkgever. Zijn ze het waard? Misschien, maar vaak werd er hoog ingezet omdat er in sommige beroepen gewoon een tekort was. Straks als de coronacrisis achter de rug is, ga je langzaam weer toewerken naar het aantrekken van nieuwe mensen. Doorpakken om weer terug te komen op je oude niveau of om verder te gaan waar je was gebleven met je bedrijf.

Employer branding, wat is het en wat doet het?

De betekenis van employer branding is niets minder dan het vermarkten van jezelf (lees: je bedrijf) als werkgever naar een werknemer toe. Hoe ziet jouw personeel jou en hoe ziet jouw potentiële personeel jou. Deze vragen kan je pas beantwoorden wanneer je voor jezelf weet hoe jij naar je personeel kijkt. Zijn het voor jou arbeiders die hun kunstje moeten doen en daarna naar huis mogen? In dit geval is employer branding waarschijnlijk niks voor jou. Als jij jouw werknemers ziet als onmisbare puzzelstukjes van jouw bedrijf, dan is employer branding zeker wat voor jou! Het leuke aan employer branding is dat je zelf beide doelgroepen kan beïnvloeden. Zij het je marketingafdeling voor de interne communicatie in het bedrijf of je HR-manager die een uitgebreid waarderingssysteem heeft uitgewerkt. Employer branding is wel degelijk een vorm van marketing die zowel intern als extern kan worden toegepast. Je kan hier vier stappen in onderscheiden, waarvan de eerste twee dicht bij jezelf staan en de andere twee (meer) extern georiënteerd zijn:

Stap 1: Waar staat mijn bedrijf voor?
Stap 2: Hoe zorg ik voor mijn huidige personeel?
Stap 3: Wat kan ik ze bieden?
Stap 4: Welke middelen zet ik in om personeel te werven? 


1.     Waar staat mijn bedrijf voor?

Dit is een grappige vraag, want veel bedrijven kunnen hier slecht een antwoord op geven. In het geval van employer branding moet je ervan uitgaan dat als jij het niet weet, je personeel dit al helemaal niet weet. Verwarring op dit vlak, zorgt voor de grootste mismatch met je personeel. Ik noem hier niet toekomstig personeel, want deze ziet vaak niet wat er intern plaatsvindt. Echter kan deze groep wel worden beïnvloed dor het huidige personeel en heeft het huidige personeel al helemaal invloed op de perceptie van de buitenwereld. Het gaat nu even niet, maar vraag tijdens een verjaardag een wat iemand doet voor zijn werk. Als jij een kort en krachtig antwoord krijgt zonder toelichting van de organisatie, dan is deze werkgever er hoogstwaarschijnlijk zelf nog niet uit waar zijn bedrijf voor staat of zet deze gewoon niet de juiste tools in; hier kom ik later nog op terug. Boodschap hierbij is altijd, maak van je personeel waardige ambassadeurs. 


2.     Hoe zorg ik voor mijn huidige personeel?

In tijden van corona, zie je werkgevers die hun thuiswerkende personeelsleden een bloemetje sturen of iets anders om ze een hart onder de riem te steken. Linkedin staat er vol mee en dit is een goede blijk van waardering, ook al zijn veel werkgevers beïnvloed door wat andere werkgevers doen. Enfin, hoe zorg jij voor je personeel? Aan het einde van het jaar een leuk kerstpakket en that’s it? Er is geen goed of fout, maar zolang jij zorgt dat je personeel zich gewaardeerd voelt, in welke vorm dan ook, zorg je ervoor dat zij jouw bedrijf buiten de muren van het pand op een voetstuk zetten. Jij als werkgever hebt hier een leidende taak in, dus laat jezelf vooral zien. In het boek van Scaling Up van Verne Harnish (tegenwoordig ook verkrijgbaar in het Nederland), noemt hij misschien wel een van de belangrijkste zaken: stel kwartaaldoelen en vier successen. Ik ben voorstander van jaardoelen en kwartaaldoelen, maar nu gaat het om successen. Iedereen in jouw onderneming draagt bij aan de successen van jouw onderneming. Door deze te vieren, waardeer je hun inzet en creëer je een drive om meer successen te behalen. 


"Waardeer de inzet van je personeel door successen te vieren en creëer een drive om meer successen te behalen."
 

3.     Wat kan ik ze bieden?

Wanneer je de eerste twee stappen goed hebt doorlopen en dus echt bij de kern begint, kan je kijken wat je jouw toekomstige personeel kan bieden. Wat zijn de arbeidsvoorwaarden en wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden. Bepaal voor jezelf een maximum salaris en wijk daar ook niet vanaf. Niet iedereen is alleen maar op meer geld uit, voor veel werknemers is een prettige werkomgeving met goede secundaire arbeidsvoorwaarden ook al genoeg om overstag te gaan. En heb je de juiste, maar vraagt die meer dan jij wilt bieden, dan is dit dus niet altijd de juiste kandidaat. Je kan dit probleem al voor zijn door een salarisindicatie af te geven in je vacaturetekst. Scheelt je een hoop onnodige kandidaten waar je je blind op moet staren. Iedere functie heeft zijn specialisme en openheid hierin is ook eerlijk naar je huidige personeel toe. Wanneer je stap een en twee echt goed op de rit hebt, hoef je vaak niet eens de wereld te bieden. Maar zoals eerder gezegd, hier heb je zelf invloed op. Wees open en eerlijk en geef potentieel personeel een reden om hun huidige baan op te zeggen om bij jou te komen werken.


4.     Welke middelen zet ik in om mensen te werven?

Het leuke van lokale bedrijven is dat zij vaak de krant gebruiken om mensen te werven. En logisch, want personeel binnen je eigen dorpskern zijn de perfecte ambassadeurs voor jouw bedrijf. Na de krant, valt de keuze gauw op de eigen site, vacaturesites en steeds vaker ook sites als Linkedin. Als je liever de selectie uit handen geeft, kan je altijd nog kiezen voor een recruitmentbureaus. Het is nu geen optie, maar vroeger kon je ook deelnemen aan beurzen en events afstruinen voor talenten. Erg tijdrovend, maar dit draagt wel bij aan employer branding in de vorm van je bedrijf etaleren naar potentieel personeel. Platforms als Linkedin zijn ook ongekend groot geworden. Logisch, want dit is het netwerkplatform van de wereld! Ook al ben je niet zoekende naar een baan, je kan toch zomaar getriggerd worden door eentje die je voorbij ziet komen. Qua branding is het belangrijk om overal consequent te zijn in uitstraling. Let op de logo’s die actueel zijn en de tone of voice van je bedrijf. Ben je normaliter formeel in je schrijfwijze, probeer dan niet hip te zijn in je vacatureteksten. Mensen prikken hier dwars doorheen. 


“Doe jezelf in het wervingsproces niet hipper en beter voor dan je bent. Desillusies zorgen voor slechte ambassadeurs en dit gaat ten koste van jouw employer branding."

Hoe uit employer branding zich tijdens crisistijd?

Tijden zijn gekeerd. Grote bedrijven en ook kleine bedrijven moeten noodgedwongen personeel aan de kant zetten. De een kiest voor het drukken van de kosten en de andere voor het behouden van kennis. Employer branding is in deze tijd misschien wel nog belangrijker dan voor de crisis. In deze tijden draait employer branding naast het mogelijk aantrekken van personeel vooral om vooral om het behouden/tevreden houden van huidig personeel. Als werkgever zijnde, is dit het moment om te investeren in je personeel en hun rol als ambassadeur voor jou bedrijf te vergroten.
 
Het mag uiteraard niet een van je doelen zijn, maar een tevreden personeelslid is nooit te beroerd om dit te laten blijken via zijn social media. Zo pak je onbedoeld gratis exposure mee en dat is zowel voor als na crisistijd een mooie bijkomstigheid. Zorg wel dat je jezelf in je werknemers verdiept. Probeer te achterhalen wat hun interesses zijn of hun achtergrond. Borrelpakket op de vrijdag voor de virtuele borrel? Goed idee! Zorg er dan alleen wel voor dat iedereen de inhoud ook daadwerkelijk tot zich mag nemen. Al is de intentie nog zo goed, wanneer een werknemer wordt gekwetst, is deze in iets mindere mate een waardig ambassadeur voor jouw bedrijf.

Je staat er niet alleen voor

Employer branding kan jouw bedrijf maken en kraken. Er zijn zoveel mogelijkheden en soms is het kleinste gebaar al een grote blijk van waardering. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen of wil je jouw idee aan ons voorleggen? Wij zijn altijd bereid om (vrijblijvend) met je mee te denken. 
 
Tip: onze Academy is bedoeld om je op weg te helpen met (content) marketing. Maak hier dus handig gebruik van. Heb je naar aanleiding van bepaalde blogs toch nog vragen, stel deze dan gerust.

Jouw full service creative marketing agency
Blijf op de hoogte van de laatste blogs, tips & tricks en speciale acties.


#volgonsviasocialmedia

Ready for take-off?

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal en helpen je maar al te graag om deze naar buiten te brengen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Verlengde Spiegelmakerstraat 34
2645 LT Delfgauw
+31(0)6 411 500 56

hello@creativeboysclub.nl
www.creativeboysclub.nl