Tips voor schrijven SEO-teksten

Dat je met behulp van goede webteksten beter gevonden kan worden in zoekmachines als Google, is vandaag de dag bij veel mensen wel bekend. Echter hoe je goede webteksten kan schrijven, is afhankelijk van hoe goed jij SEO toepast. SEO staat voor Search Engine Optimisation en betekent dus het optimaliseren van je teksten voor zoekmachines. Om jouw huidige webteksten te optimaliseren of om deze juist van scratch te schrijven, hebben we voor jou 6 tips uitgeschreven om het meeste uit jouw SEO-teksten te halen.

Tip 1: Doe een zoekwoorden onderzoek

Om erachter te komen waar mensen op zoeken wanneer zij de zoekbalk van een zoekmachine gebruiken, is het goed om een zoekwoorden analyse te doen. Bij Creative Boys Club maken we gebruik van betaalde zoekwoordplanners, maar er zijn ook gratis tools als bijvoorbeeld zoekwoordplanner van Google. Om zoekwoordplanner te gebruiken, heb je wel een Adwords account nodig. Je kunt vrijblijvend een account aanmaken zonder direct te moeten adverteren.

2. Bepaal de zoekwoorden die voor jou van toepassing zijn

Lukraak zoekwoorden toepassen omdat het zoekvolume nu eenmaal hoog is, is erg onverstandig om te doen. Een hoog zoekvolume staat gelijk aan hoge concurrentie. Wanneer je de mogelijkheid hebt om zoekwoorden op diverse manieren toe te kunnen passen, is dit altijd goed om te doen. Denk bijvoorbeeld aan een webshop dat grasmaaiers verkoopt. De categoriepagina gaat over grasmaaiers in het algemeen. De vervolgpagina gaat vervolgens over elektrische grasmaaiers. De vervolgpagina die hierna komt kan dan weer gaan over grasmaaiers met een accu of stekker. Probeer zo ook voor je eigen website te redeneren. Een overzicht van alle webpagina’s (sitemap) kan hierin veel duidelijkheid verschaffen en ook de prioriteiten weergeven

3.  De juiste lengte SEO-tekst

Er is niet direct een vast gegeven voor hoelang een tekst moet zijn. In veel gevallen moet de tekst voldoen aan wat men erbij verwacht. Een blog van 150 woorden kan je geen blog noemen en een introductietekst van een categoriepagina van 1000 woorden is te groot en neemt ook nog eens de aandacht weg van de producten die eronder zichtbaar zijn. We geven je graag een richting qua aantal woorden.

  • Inleiding pagina: 50-150 woorden
  • Productomschrijving: 50-150 woorden
  • Tekst onderaan pagina’s: 250-1000 woorden
  • Alinea’s algemeen: 50-150 woorden
  • Blogs: 600-1000+ woorden

Het is belangrijk om te allen tijde de content relevant te houden. Ben je aan het schrijven om maar aan een x-aantal woorden te komen, dan verlies je het doel uit oog. Het doel om klanten te informeren en tot actie over te laten gaan.

4. Gebruik zoekwoorden maar wel met mate

Bij het schrijven van teksten is het belangrijk om het overzichtelijk te houden. Dit geldt qua opmaak van een pagina, maar ook qua zinsopbouw. Exacte zoekwoorden zijn soms lastig te implementeren in een tekst wat zorgt voor een onoverzichtelijke tekst. Wees je hiervan bewust want Google straft dit af. Exacte zoekwoorden kan je bijvoorbeeld in titels/tussenkopjes verwerken en in de tekst afwisselen met secundaire zoekwoorden wanneer dit beter uitkomt.

De exacte dichtheid van woorden is niet in beton gegoten. Het gaat vooral om de leesbaarheid ervan. Als wij in iedere zin het woord ‘SEO-teksten’ zouden verwerken, zou dit artikel vreselijk zijn om te lezen. Een natuurlijke zoekwoorddichtheid ligt rond de 5%, maar wijk hier gerust van af wanneer dit de leesbaarheid ten goede komt.  

5. Maak gebruik van interne links

Door gebruik te maken van interne links, ook wel linkbuilding genoemd, kan je de klant op jouw website houden en creëer je meerwaarde voor iedere pagina op je website. Voor webshops geldt dat je mensen de ervaring van een fysieke winkel wilt geven, maar dan online. Het stukje advies kan je ze geven door te werken met links die inspelen op hun behoefte. Als we het voorbeeld van de grasmaaiers er weer bijhalen, dan kan je op de categoriepagina bijvoorbeeld een link plaatsen naar robotgrasmaaiers, maar ook pagina’s als welke robot grasmaaier voor het aantal vierkante meters gazon of suggesties als de top10 beste robot grasmaaiers. Bol.com is hier een schitterend voorbeeld van.

Categoriepagina van Bol.com met grasmaaiers en interne links

Categoriepagina

Productomschrijving met handige links voor snel overzicht. Zowel type grasmaaier als merk. Iedere optie met achterliggende pagina.

Categoriepagina van Bol.com met robot grasmaaiers en interne links

Categoriepagina filter

Na filteren op robot grasmaaier nog meer diepgang qua filters als top 10 en vierkante meters.

Feit is dat grote webshops hele teams hebben met tekstschrijvers die ook nog eens verantwoordelijk zijn voor bepaalde productgroepen en dus niet het gehele assortiment. Laat dit een bron van inspiratie zijn om je op weg te helpen bij het in kaart brengen van de teksten die je wilt schrijven.

6. Vergeet je doelgroep niet

De grootste bedreiging voor het schrijven van goede SEO-teksten voor je website of Adwords, is dat teksten onleesbaar worden door de toepassing van (teveel) zoekwoorden. Misschien wel de belangrijkste tip bij het schrijven van teksten is om je doelgroep in het achterhoofd te houden. Je schrijft de teksten voor hun en niet voor de robots van Google. Zorg dat jouw teksten lekker lezen en dat iemand zich vertrouwt voelt met jouw bedrijf, product of dienst. Vergeet niet een eigen unieke schrijfstijl te hanteren waar klanten jou aan kunnen herkennen. Teksten in vacatures of advertenties mogen dan ook niet haaks op jouw webteksten staan. Naast jouw herkenbare huisstijl, moet je ook zorgen

SEO-teksten laten schrijven?

Het schrijven van SEO-teksten kan een tijdrovende klus zijn. Vooral de juiste tone of voice bepalen en behouden is veelal een kunst op zich. De kans is groot dat jij er geen tijd voor hebt en dat wanneer meerdere mensen schrijven er geen eenduidige schrijfstijl wordt toegepast. Jij bent goed in wat jij doet en wij zijn goed in wat wij doen. Jouw huidige webteksten optimaliseren voor zoekmachines kan al vanaf 0,05 cent per woord. Creative Boys Club is dan ook niet voor niets het laagdrempelige marketingbureau voor zowel de beginnende als de bestaande ondernemer. We keep the small ones going and the big ones growing

Jouw full service creative marketing agency
Blijf op de hoogte van de laatste blogs, tips & tricks en speciale acties.


#volgonsviasocialmedia

Ready for take-off?

Wij zijn benieuwd naar jouw verhaal en helpen je graag om deze naar buiten uit te dragen. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

Verlengde Spiegelmakerstraat 34
2645 LT Delfgauw
+31(0)6 411 500 56

hello@creativeboysclub.nl
www.creativeboysclub.nl