wat is content marketing?

Lading geven aan jouw product of dienst

Content marketing is de invulling die je gebruikt om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Dit kan zowel in beeld als in tekst zijn. Het is de emotionele lading die jij aan je bedrijf wilt koppelen weergegeven in tekst en beeld. Wij zijn van mening dat het niet draait om de specifieke dienst of product, maar om het gemak dat jij jouw klant biedt. Een van de belangrijkste dingen die je altijd ter harte moet nemen bij content marketing, is dat je niet praat over hoe goed jouw bedrijf, product of dienst is. Als je het “wij-van-wc-eend” verhaal toepast, haakt je doelgroep direct af. Eigenlijk kan je dus stellen, dat content marketing alles vertelt wat er om jouw product of dienst heen gebeurt.

Hoe zet je contentmarketing in?

Om content marketing in te zetten, moet je eerst met jezelf en eventuele collega’s om de tafel. Je moet terug naar de essentie waarom jouw bedrijf is ontstaan en wat de meerwaarde is van jouw bedrijf voor de maatschappij; de purpose. Als je dit middels brainstormsessies voor jezelf helder hebt, kan je gaan nadenken over hoe je dit naar buiten wilt uitdragen. Het mooie van content marketing is dat je vaak geen duizenden euro’s hoeft te besteden om hieraan te voldoen. Jij creëert meerwaarde door de inzet van bijvoorbeeld blogs, social media, mailings en ook offline middelen als advertenties en direct mailings.

“ZORG ERVOOR DAT ALLES KLOPT, BEGIN NIET TE SNEL EN ZORG DAT HET EIGEN IS.” 

Wat zijn contentmarketing campagnes?

Een van de mooiste manieren om bekendheid te genereren, is om dit campagnematig te doen. Dit klinkt heel zwaar, maar valt eigenlijk wel mee. Campagnematig te werk gaan, betekent dat je diverse marketingactiviteiten uitwerkt die ervoor zorgen dat je op meerdere fronten zichtbaar bent. Het grote voordeel van marketingcampagnes is dat je jouw (potentiële) doelgroep op zoveel mogelijk manieren ineen keer benadert. Stel je nu eens voor dat je een nieuw product lanceert waarvan je weet dat de gemiddelde Nederlander hier dolgelukkig van zal worden……

Bij content marketing bedenk je direct wat het probleem is dat jouw product oplost en wat de daadwerkelijke meerwaarde is voor jouw doelgroep. Dit staat altijd aan het begin van een succesvolle content marketingcampagne. Vervolgens inventariseer je de middelen waar je beroep op kan doen en kijkt of er nog tools zijn die niet worden toegepast maar wel goed aansluiten op wat je wilt gaan doen. Een legio aan afbeeldingen en een korte video voor social, een blog op je website, een homebanner in het teken van het nieuwe product, een flyer die bij bestellingen gaat en een marketingmailing die voor 80% over het verhaal om het product heen gaat en 20% over het product zelf. Door dit goed op elkaar af te stemmen, is je bereik het grootst en kan je in korte tijd focussen op dit project in plaats van meerdere malen op diverse onderdelen. 

Is er een verschil met inbound marketing?

Content marketing en inbound marketing zijn twee handen op een buik. Twee handen op een buik betekent dat er dus wel degelijk een verschil is. Ze zijn eerder een versterking van elkaar of een bewuste keuze die je als bedrijf kunt maken. Er zijn namelijk bedrijven die ervoor hebben gekozen dat offline marketing voor hun niet langer een optie is. Hiermee ligt de focus volledig op online, op SEO webteksten, op social media en gaan zij de dialoog aan met de doelgroep via externe websites om zo de bekendheid te vergroten. Content marketing is meer. Het is jouw marketing zodanig vormgeven, dat een klant op ieder moment met jouw product of dienst in contact kan komen. Of dit nu online is of offline. Je creëert verhalen die misschien in eerste instantie niet met jouw product te maken hebben, maar creëert hiermee je eigen community en zorgt voor affectie met jouw merk. Het draagt bij aan de customer journey die de klant aflegt.

Content marketing in 6 stappen:

  • Bepaal de meerwaarde van jouw bedrijf, product of dienst middels brainstormsessies;
  • Inventariseer de huidige communicatiemiddelen en kijk of hier nog iets aan toegevoegd moet worden. Bepaal ook direct (indien van toepassing) het budget voor de campagne;
  • Gebruik tools als UberSuggest of Keywordplanner van Google om te zien wat er leeft op het gebied van hetgeen waar jouw product in voorziet;
  • Plan contentsessies in. Wie schrijft over wat, wanneer kan je een fotosessie inplannen, heb je modellen nodig voor een video, moet iemand promotiemateriaal maken?;
  • Maak een planning voor wanneer je wilt communiceren en bedenk dat je eventueel een aanloop naar wilt doen Gebruik hiervoor een contentkalender;
  • Evalueer. Zonder data kan je nooit weten hoe succesvol een campagne is geweest. Hoeveel geld heeft het gekost, hoeveel views had je video, hoeveel aankopen zijn er op je site geweest of hoeveel nieuwe volgers heb je erbij gekregen? 

Hoe kan je contentmarketing toepassen voor jouw bedrijf?

Wanneer je zelf een feeling hebt voor het schrijven van teksten of het schieten van de juiste afbeelding voor social, ben je al een heel eind. Zolang je er maar voor zorgt dat het draait om het verhaal om jouw product heen en niet altijd om jouw product zelf.
Niets moet en alles mag. Neem vrijblijvend contact op en ontdek de mogelijkheden die er voor jou in het verschiet liggen.

Je staat er niet alleen voor

De creatieve jongens van Creative Boys Club dragen samen tientallen jaren ervaring met zich mee en daardoor zijn wij in staat om onze klanten op ieder aspect te kunnen bedienen. Creative Boys Club is voor content marketing op twee manieren inzetbaar. Enerzijds kunnen we je de tools bieden om zelf aan de slag te gaan en anderzijds kunnen we je al het werk uit handen nemen. Onze content marketeers schrijven teksten die meerwaarde bieden, creëren video’s om je vingers bij af te likken en weten je doelgroep ook offline te roeren. 

SAMENWERKEN.

JOUW
content marketing
LANCEREN?

Neem contact op met Nick