De wereld staat op zijn kop. Waar sommige bedrijven de deuren sluiten of de rem erop houden, versnellen andere bedrijven als nooit tevoren. De wereld staat op zijn kop. Hoe de wereld eruit komt te zijn post-coronatijd is onduidelijk, wel is het duidelijk dat de uitspraak ‘stilstaan is achteruitgaan’ actueler is dan ooit. Zorg er dus voor dat jouw marketing blijft gaan of nu pas echt goed van start gaat. Met behulp van contentmarketing kan je namelijk perfect de lading geven aan jouw product of dienst!
Ja en nee. Wie er creatief mee omgaat, kan relatief laagdrempelig zijn marketingapparaat opstarten en/of onderhouden. In het begin zal dit zeker wat tijd kosten en het klopt zeker dat tijd geld is, maar heb je nu juist niet meer tijd (noodgedwongen) over? Is het nu dan niet het moment om stil te staan bij je marketing efforts en de purpose van jouw bedrijf? Al het begin is lastig, maar naast dat je inspanningen zich terug zullen betalen, sta je ook meer dan ooit in contact met je doelgroep.
Voordat je begint of je huidige marketingactiviteiten evalueert, moet je eerst zien te achterhalen wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt. Probeer dus voor jezelf zo goed mogelijk jouw doelgroep te omschrijven. Door de inzet van social media bijvoorbeeld Facebook of Instagram kan je kijken wat werkt qua beeld en tekst. Hier kan je jouw activiteiten op voortborduren. Maar gebruik dit ook om de concurrent te bekijken. Zo bespaar je tijd aan zaken die mogelijk niet werken vor jou.
Zichtbaarheid is een groot goed. Zolang jij zichtbaar bent, weet de klant dat je bestaat. Uit het oog uit het hart is zeker van kracht in tijden van recessie. Daarom is in deze tijden marketing misschien zelfs wel een van de belangrijkste tools die je kunt inzetten. Of het nu gaat om bestaande producten en/of diensten of een nieuw initiatief dat je hebt bedacht. Middels marketing kan je hier bekendheid aan geven door bijvoorbeeld de inzet van de lokale krant, je website, online mailings, social media of ouderwets drukwerk. Niet alles hoeft (veel) geld te kosten.
Wanneer je jouw marketing efforts wilt stilleggen, bepaal je voor eigenlijk voor jezelf dat klanten jou niet langer hoeven te zien/vinden. Terwijl je toch juist wel wil dat ze je weten te vinden? Marketing is tijdrovend, maar eenmaal goed ingezet, betaalt dit zich 100% terug. Je moet alleen creatief zijn en de kansen zien. Onze sparringssessies zijn zichtbaar effectief gebleken voor onze klanten. Voor zowel bestaande bedrijven die al langer aan marketing doen als bedrijven die dit nog helemaal niet doen. Zodra de coronacrisis voorbij is, moet je weer van scratch beginnen. Investeer je er nu dus juist wel in, dan heb je een goed vertrekpunt zodra er langzaam licht aan het einde van de tunnel is.
Online en offline kunnen extreem versterkend werken en daarom is het ook zo belangrijk dat ze goed op elkaar zijn afgestemd. Vaak wordt de kracht van offline marketing vergeten, maar het kan zo effectief zijn en een perfecte versterking van je online aanwezigheid. Zo kan je met behulp van offline marketing zaaien om vervolgens online te kunnen oogsten. Praktische voorbeelden zijn flyers bij bestellingen die nieuwe orders bewerkstelligen of een direct mailing onder bestaande klanten om ze online te laten converteren. Offline in combinatie met offline kan ook altijd. Zodra het winkelend publiek iets actiever kan en mag worden, kan hier nog steeds een ijzersterke combinatie worden gemaakt.
Belangrijk bij het bedrijven van marketing is dat je goed weet wat je wilt doen en wanneer je wat wilt doen. Momenteel zijn veel uitingen gericht op de korte termijn en dat is prima, alleen zorg wel dat je de lijnen en stappen zo goed mogelijk voor jezelf uitstippelt. Een contentkalender, ook wel seizoenskalender genoemd, is hier een prachtig middel voor. De inzet van een contentkalender maakt je bewust van wanneer iets voor jou actueel is. Door hier weloverwogen mee bezig te zijn, voorkom je dat je marketingbudgetten online op SEA-gebied erdoorheen brandt. Het uitsluiten van zoekwoorden (in bepaalde periodes) kan je dus honderden en soms wel duizenden euro’s besparen. Een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld het woord kerstverlichting op jouw online lampenwinkel, terwijl je dit niet eens verkoopt. Zolang jij het niet specifiek uitsluit, is Google van mening dat dit juist goed aansluit.
Deze vraag is lastig te beantwoorden, omdat het sterk afhangt van de fase waarin jouw marketingapparaat zich bevindt. Ongeacht de fase zijn er een aantal zaken belangrijk:
Probeer dit zo goed mogelijk voor jezelf te omschrijven. Met iedere activiteit die je onderneemt, moeten deze twee onderdelen zichtbaar zijn. Bekijk vervolgens hoe collega-ondernemers of concurrenten dit doen en probeer jouw USP/niche te vinden om zo het onderscheid te maken.