De concurrentie op het internet kan soms enorm zijn. Opvallen tussen je concurrenten betekent of adverteren (SEA) en/of onderscheidende webteksten schrijven (SEO). SEO-teksten zijn dus webteksten die geoptimaliseerd zijn voor het web. Met het web bedoelen we hier de zoekmachines waar men dagelijks gebruik van maakt. Denk hierbij aan Google, Bing, Yahoo enz. Op het moment dat iemand een zoekterm gebruikt zoals “seo teksten”, dan gaat de zoekmachine de meest relevante pagina’s ophalen. Relevantie wordt mede bepaald door de waarde die een pagina heeft. Blijft men plakken op de pagina of gaat deze direct weer weg? Hoe langer iemand op de pagina in kwestie blijft, en eventueel verder op onderzoek gaat op de site, hoe waardevoller deze voor de zoekmachine is. Het (laten) schrijven van goede webteksten is tegenwoordig dus steeds belangrijker geworden. We maken je graag wegwijs in de wereld van seo-teksten.
Het is soms moeilijk om een inschatting te maken waar jouw doelgroep op zoekt of welke woorden het verschil kunnen maken. Het is dan ook belangrijk dat je tools gebruikt om hierachter te komen. Google Analytics is zo’n dergelijke tool om het verkeer en zoekgedrag op jouw site te monitoren. Als je het zoekvolume van iedereen in Nederland of wereldwijd wilt monitoren, zul je gebruik moeten maken van websites als Zoekwoordplanner van Google of UberSuggest van NeilPatel. Om je een idee te geven van het schrijven van een SEO-tekst, geven we hier een voorbeeld.
Belangrijk in het voorbeeld is het addertje onder het gras. Een hoog zoekvolume staat niet gelijk aan hoger ranken in Google!
Met de opmars van elektrische auto’s ben jij volop in de vraag naar laadpunten voor thuis gedoken. “Laadpunt” vind jij een mooi woord en je begint te schrijven. “Als specialist in laadpunten voor thuis bent u bij ons aan het juiste adres. Wij leveren zowel aan particulieren als bedrijven en kunnen hierdoor onze prijzen laag houden. Onze adviseurs staan voor u klaar om u te informeren over de mogelijkheden van een laadpunt bij uw thuis”. Je staart je blind op de term laadpunt voor thuis, maar vergeet volledig het zoekgedrag van jouw doelgroep hierin mee te nemen. Het maandelijks zoekvolume (op moment van schrijven) van laadpunt thuis versus laadpaal thuis is 329 vs 8100 aan gemiddeld maandelijks zoekvolume. Door je teksten dus om te vormen naar laadpaal thuis, bereik je een grotere groep klanten. Hier zit echter ook gelijk het gevaar. Een hogere zoekvolume betekent ook een hogere mate van concurrentie op dat specifieke zoekwoord. Een combinatie van woorden (longtail keywords) kan je vervolgens weer beter laten ranken. Installeer je deze bijvoorbeeld ook, gebruik dan ‘laadpaal thuis installeren’ of verschuif de focus op de laadpaal naar focussen op het probleem dat je oplost ‘elektrische auto thuis opladen’.
Er is geen goed of fout wanneer je een korte of lange SEO-tekst schrijft. Wat vooral belangrijk is, is dat je de webteksten zo schrijft dat jouw doelgroep er affiniteit mee heeft en blijft houden. Tot dusver hebben we je niet gebombardeerd met de term “SEO-tekst” (sorry het moest nu even) en dat heb je hoogstwaarschijnlijk als fijn ervaren. Het uitgangspunt bij het schrijven moet altijd je doelgroep zijn. Jouw doelgroep is geen Google robot, dus houdt het menselijk en leesbaar. Er zijn diverse onderdelen waar je voor kan schrijven, we lichten er een viertal uit voor jou om mee aan de slag te gaan:
Hierboven zijn puur richtlijnen geformuleerd. Als je webteksten wilt schrijven met vele honderden woorden dan is dit ook toegestaan. Als je het maar overzichtelijk houdt en schrijft voor je doelgroep zonder dat de boodschap verloren gaat.
Qua stijl mag er nooit een verschil zitten tussen jouw teksten in bijvoorbeeld een brochure of nieuwsbrief en degene online. Echter is er toch een verschil offline en online en dit heeft vooral met de zoekwoorden te maken. Omdat je online invloed hebt op de vindbaarheid van jouw bedrijf, product of dienst is het schrijven van teksten voor de website nu eenmaal anders. Je kijkt naar de zoektermen die het meest worden gebruikt en verwerkt deze in je webteksten. Het leuke aan het analyseren van het zoekgedrag van jouw doelgroep, is dat je hiermee soms ook tot nieuwe content kan komen voor je website of nieuwsbrief. Soms worden er zelfs nieuwe diensten geboren omdat je trends sport in het zoekvolume.